Tuesday, October 14, 2008

Retorik Gila Anwar Berwayang Kembali


Tak habis-habis ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bermimpi di siang hari, melakarkan cerita kartun yang bersandarkan retorik gilanya. Setelah menipu dan merentap kenyakinan penyokong setianya, kini pemimpin gila kuasa itu mengumumkan tarikh baru kerajaan pakatan pembangkang akan mengambi alih tampuk pemerintahan negara.

Walaupun dua tarikh awal telah diberikan dengan penuh keyakinan namun kesemuanya tidak menampakkan sebarang tanda bahawa kepimpinan negara akan berubah kepada mereka, melainkan hanyalah memperlihatkan `angan-angan Mat Jenin’ semata..., tanpa segan silu dan bernada angkuh dia meletakan tarikh baru untuk dia jadi PM iaitu sebelum raya kurban ini.

Retoriknya....Setelah memenangi beberapa negeri dalam PRU 12 lalu, pakatan pembangkang merasakan seolah-olah mereka telah menang dan menguasai kepimpinan negara.. Tindakan demi tindakan yang mereka lakukan memperlihatkan mereka seolah-olah memperbodoh-bodohkan penyokong taksub mereka. Antaranya:

Kalau masa berkempen dulu kata pasal harga minyak turun, lepas PRU kata kalau hari ni mereka perintah esok minyak turun 50 sen. Bila kerajaan BN turunkan harga minyak mengikut kadar pasaran dunia, waluk-waluk DSAI mula berkata bahawa ”Kalau tak pasal cadangan dan desakan DSAI, kerajaan BN tak akan buat sedemikian”.

Akhirnya modal isu minyak yang digunakan tak boleh pakai lagi. Semua dah tahu tujuan utama hanyalah untuk memastikan kemenangan DSAI dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh aje. Tidak lebih dari itu...

Nak menambah-hangatkan lagi keseronokkan penyokong yang taksub dengan beliau, maka DSAI menyanyikan lagu baru iaitu PKR akan ambil alih kepimpinan kerajaan pada 16 September 08. Maka menarilah penyokong taksub termasuklah Lim Kit Siang. Karpal Singh, Lim Guan Eng, Haji Hadi dan ramai lagi dengan dendangan lagu baru DSAI yang begitu mengasyikkan.

Untuk menambah-yakinkan lagi, DSAI menambahkan lirik ’ada 30 orang daripada BN akan lompat parti.’ Maka pengikut yang umpama burung kakak tua ni pun mengiyakan dan mengulangi lirik DSAI kerana mereka percaya benar bahawa memang terdapat 30 orang BN akan lompat parti.

Nak kuatkan cerita lagi, pelakon utama DSAI, Tian Chua diarah pulak pergi ke Taiwan untuk susul rombaongan ahli Backbencer BN. Kononya nak ’deal’ dan ’finalized’ dengan mereka yang nak lompat parti.

Tup-tup berita melaporkan mereka gagal berbuat demikian kerana bila sampai depa terperangkap oleh taufan. Balik Malaysia, buat lagi skrip baru yang mereka dah berjumpa dan ‘comfirmed’. Maka bergembiralah penyokong taksub umpama burung kakak tua bahawa dalam masa terdekat ni, DSAI akan jadi PM.

Untuk menampak seolah-olah ianya pasti berlaku, maka mereka buat‘flyers’ ’Perhimpunan Menyambut YAB DSAI PM ke 6 Malaysia’ yang ditampal kat LRT. Maka beriya-iyalah mereka yang melihat ‘flyers’ tersebut pergi ke Istana Negara. Ada yang sampai seawal jam 6.30 pagi walaupun kat flyers tulis jam 10 pagi.

Tak cukup-cukup ke kena tipu dengan dendangan syahdu DSAI. Satu persatu kenyataan beliau tu tak ada kebenarannya. Semua tarikh beliau bagi tu sebenarnya beliau sendiri tahu ianya tak akan menjadi kenyataan. Ia hanya untuk meraih simpati dan mengalihkan pandangan penyokong terhadap isu peribadi beliau .

Selain itu, beliau cuba nak main wayang agar pakatan pembangkang nampak gah pada mata masyarakat khususnya ’partner’ mereka kat luar negara.. Tapi semua orang tahu bahawa dia memang suka mengarut. Beliau dah lama main wayang. Pakai ’colar guard’ kat leher masa lepas dari tahanan tup-tup lepas beberapa minit sahaja dah buang.dan jalan macam biasa je.

Tapi yang menghairankan, walau bagaimana kena tipu dan terbukti diperbodoh-bodohkan oleh pelakon handalan yang memegang watak ketua pembangkang ini, namun mereka masih percaya dengan retorik DSAI .

Mereka sanggup terus ditipu dan diperbudak-budakkan...Sedihnya! Sampai macam tu sekali diperbodohkan dek Pak Nuaq. Tak sedar lagi tak tau laaaaaaa

No comments: