Thursday, February 5, 2009

UMNO Perlu lebih ramai X-factor seperti Azalina

Oleh:Cybercop

Gelaran `X-Factor’ dalam Umno yang diberikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak kepada Menteri Pelancongan, Dato’ Sri Azalina Othman Said baru-baru ini sememangnya tepat dan perlu diakui serta dihayati oleh semua pihak.

Walaupun kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri itu sebagai `contoh’ dalam usahanya untuk mencari formula bagi mengembalikan kekutan Umno yang kebelakangan ini dilihat semakin hilang semangatnya, namun kenyataan tersebut secara tidak langsung bersifat `akuan’ terhadap peranan dan keupayaan sebenar Azalina dalam mengembalikan maruah UMNO sedikit masa lalu.

Azalina, selain dilihat sebagai pemimpin pelapis yang kreatif dan bermotivasi, kemampuan beliau menggarap setiap tugas yang diberikan sememangnya diakui dan merupakan sesuatu yang amat membanggakan banyak pihak.

Jika dilihat dan diteliti secara mata hati, semua pasti akan nampak bahawa hampir semua tugas dalam politik serta kerajaan yang pernah dipikul oleh kelahiran negeri Johor ini, termasuklah dalam jawatan sebagai Ketua Puteri Umno,Naib Ketua Bahagian, Ahli Parlimen, Menteri Belia dan Sukan,Ketua Bahagian Pengerang hinggalah sebagai Menteri Pelancongan Malaysia semuanya mampu selenggarakan dengan baik.

Mungkin juga ramai yang masih ingat, pada tahun 1999, parti keramat orang-orang Melayu (UMNO) berada hampir dengan kemusnahan. UMNO berhadapan dengan krisis yang amat berantakan hinggakan pada pelihanraya umum ke 10, pada tahun tersebut memperlihatkan sebahagian besar orang-orang Melayu terutamanya golongan muda.

Situasi itu amat mencemaskan banyak pihak dan disaat kemelut yang genting itulah maka lahirnya sekelompok pemudi pimpinan Azalina yang menggelarkan diri mereka sebagai `PUTERI UMNO’ dan tampa menoleh ke belakang, mereka terus berjuang untuk mengembalikan kenyakinan rakyat kepada UMNO.

Dengan bersenjatakan keikhlasan untuk memartabatkan bangsa Melayu dan `X-Factor’ yang ada dalam beliau, Azalina bersama dengan barisan pimpinannya dalam Puteri Umno, beliau telah berjaya mengembalikan kepercayaan orang-orang Melayu terutamanya golongan mudah untuk bersama dibawah payung UMNO semula.

Walaupun kini tidak lagi memimpin Puteri, namun perjuangan Azalina dalam memartabatkan kembali UMNO tidak pernah terhenti. Beliau yang kini sebagai Ahli Parlimen Pengerang, juga bertindak sebagai Ketua Bahagian Pengerang tidak pernah kering idea untuk membantu orang-orang Melayu khususnya ahli UMNO.

Tugasnya sebagai Ahli Majlis Tertinggi UMNO (MT) yang disandangnya kini juga menjadi tiket utama untuk beliau terus memperjuangkan kepentingan dan hak-hak orang Melayu khususnya UMNO.

Keupayaan beliau memimpin Kementerian Belia dan Sukan dari tahun 2004 hingga 2007 hingga meletakan kementerian tersebut ke satu tahap yang terbaik adalah bukti kukuh keupayaan sebenar Azalina sebagai pemimpin pelapis berpotensi.

Walaupun baru tidak sampai 10 bulan memimpin Kementerian Pelancongan dan dalam keadaan krisis ekonomi dunia seperti sekarang, beliau tetap masih mampu menggamit peningkatan kedatangan pelancong ke negara ini...

Semuanya itu bertitik tolak daripada keikhlasan dan ketegasan beliu dalam menjana formula terbaik bagi mengangkat kembali martabat serta keyakinan masyarkat terhadap parti keramat UMNO.

Bagaimanapun ikhlasan beliau dalam memperjuangkan Negara dan hak-hak orang-orang melayu khususnya Umno seringkali menyebabkan ramai dikalangan pemimpin yang berkepentingan beribadi berada dalam ketakutan dan senangtiasa dikejar baying-bayang mereka sendiri.

Mereka bimbang, kemampun Azalina sebagai `x-faktor’ umno mampu menguggatkan kedudukan mereka dan hinggakan ada yang sanggup membunuh kerjaya politik calon Naib ketua Wanita ini dengan pelbagai cara dan helah.

Namun mungkin ramai yang tidak menyedari bahawa keikhlasan dalam memperjuangan amanah yang diberikan, sepertimana yang dimiliki oleh Azalin bukan hanya diperlu di dalam parti UMNO sahaja tetapi, mesti diterima-pakai di dalam setiap jiwa bangsa Melayu.

Di saat Umno yang bertunjangkang bangsa Melayu mengharungi arus perubahan orde baru dunia sekarang, suatu perubahan radikal melibatkan reconceptualization cara pemikiran individu-individu yang bernaung di bawah sesuatu organisasi.

Organisasi yang memperjuangkan Anjakan Paradigma dan re-engineering strategi-strategi. Atau dengan lain perkataan `lebih ramai x-factor seperti Azalina didalam UMNO.

Ini bagi memastikan, anjakan Paradigma (Paradigm Shift) ini mampu mencipta perubahan yang komprehensif dan yang mampu membawa pulangan amat besar kepada UMNO sekiranya berjaya dan dilaksanakan secara berterusan.

No comments: