Sunday, May 25, 2008

Kemelut politik UMNO Masih Boleh di Selamatkan

Bermula diperingkat kepimpinan tertinggi UMNO hinggalah ke kedai-kedai kopi, masing- masing dengan andaian dan rumusan sendiri tetang masa depan parti keramat bangsa Melayu itu yang semakin hari semakin berantakan hingga kadangkala membenihkan kebimbangan yang bukan sedikit dikalangan kita.

Keadaan ini secara tidak langsung memperlihatkan perpaduan dikalangan ahli UMNO khususnya sesama orang Melayu amat rapuh sekali. Pertelingkahan pendapat dikalangan pemimpin tertinggi terhadap pucuk pimpinan negara akhir- akhir ini memberikan gambaran seolah-olah kudis yang melekat pada UMNO selama ini sudahpun bertukar menjadi barah dan hanya menunggu masa yang sesuai untuk membunuh induknya.

Bagaimanapun, mungkin ramai yang terlepas pandang bahawa kemelut politik yang melanda UMNO akhir-akhir ini,masih boleh diselamatkan. Barah yang dikatakan bakal membunuh UMNO itu masih boleh di selamatkan melalui cara permuafakatan dan perbincangan.

Hanya dengan cara tersebut, semua krisis dalaman parti akan dapat ditangani dan secara tidak langsung UMNO akan kembali kuat dan disegani.

Semua ahli juga UMNO perlu melihat dengan mata hati dan minda yang terbuka dimana apa yang berlaku ketika ini adalah isu yang masih boleh diselesaikan, dengan syaratnya ia haruslah dilakukan melalui melalui konsep permuafakatan.

Pemimpin-pemimpin tertinggi UMNO juga dinasihatkan tidak perlu lagi menunding jari mencari salah sesiapa semata-mata untuk menegakkan pendapat mereka. Sebarang pertelingkahan peribadi antara mereka juga harus dicampakkan kedasar lautan agar ia tidak menjadi parasit yang akan menganggu keikhlasan rundingan tersebut.

Pada masa ini, semua ahli parti perlu memberi tumpuan terhadap usaha mengukuhkan UMNO dan sedar atau tidak bahawa keadaan politik di negara ini hanya akan stabil kembali apabila parti itu tidak bergolak lagi.

Apabila keadaan politik stabil, ia akan memberi kekuatan kepada pucuk kepimpinan dan kerajaan untuk merancang serta melaksana program-program pembangunan untuk rakyat.

Juga perlu diingatkan, sebagai seorang rakyat yang bertanggungjawab untuk melihat Melayu kembali bersatu, UMNO kambali di hormati, janganlah sekali-kali kita cepat terpengaruh dengan taktik pakatan pembangkang yang sentiasa menabur pelbagai tohmahan ketika ini, lebih-lebih ketika UMNO sedang bergelut dengan pelbagai permasalahan seperti sekarang.

Rakyat khususnya penyokong BN seharusnya tidak mudah terperangkap dengan pelbagai spekulasi yang cuba dimainkan parti pembangkang ketika kemelut politik sedang melanda negara.

Kita juga jangan mudah tertipu dengan dakyah mereka yang kononnya, akan berlaku pertukaran kerajaan sedangkan BN masih berpengaruh dan mendapat sokongan majoriti rakyat kerana kerajaan sedia ada sudah terlalu banyak berjasa kepada rakyat dan negara ini.

1 comment:

infogue said...

Artikel di Blog ini bagus dan berguna bagi para pembaca.Anda bisa lebih mempromosikan artikel anda di www.infogue.com dan jadikan artikel anda topik yang terbaik bagi para pembaca di seluruh Indonesia.Telah tersedia plugin/widget.Kirim artikel dan vote yang terintegrasi dengan instalasi mudah dan singkat.Salam Blogger!!!

http://berita-politik-dunia.infogue.com/
http://berita-politik-dunia.infogue.com/kemelut_politik_umno_masih_boleh_di_selamatkan