Wednesday, November 19, 2008

Lim Kit Siang si Jalang politik yang bijak bermain sentimen

Apa yang mahu dicari Lim Kit Siang sebenarnya? Itulah antara persoalan yang sering bertelingkah dalam benak fikir ini apabila mengenangkan perangai dan perwatakan Ahli Parlimen Ipoh dari DAP ini, yang tidak habis-habis cuba mencipta kontroversi.

Sampaikan, isu yang kecil dan boleh dianggap remeh temeh serta masih belum pasti akan kebenarannya lagi, sanggup diperbesarkannya hingga kelihatan seolah-olah ia sesuatu yang serius dan mampu mengancam hak-hak rakyat.

Dalam isu Pempena sebagai contohnya, beberapa hari lalu Lim Kit Siang menerusi blognya pernah mempertikaikan mengapa Menteri Pelancongan, Datuk Seri Azalina Othman Said gagal membentangan laporan keputusan siasatan PriceWaterhouse di Parlimen sepertimana yang dijanjikannya.

Selain mempertikaikan kreadibiliti Azalina, dalam tulisannya itu juga turut diselitkan juga beberapa laporan tidak berasas dan boleh disifatkan sebagai berbentuk fitnah yang pernah disiarkan oleh salah sebuah akhbar berbahasa Inggeris sedikit masa lalu,dengan tujuan tidak lain tidak bukan untuk memberikan gambaran buruk kepada imej menteri pelancongan itu.

Berikutan tuduhan tersebuti, Azalina sendiri telah tampil membuat kenyataan balas mengenai isu tersebut dan menegaskan yang beliau tidak pernah mungkir janji dalam hal tersebut. Malah, beliau telahpun mengarahkan wakilnya untuk menyerahkan laporan tersebut ke parlimen sepertimana tarikh dan masa yang dijanjikan sebelum itu.

Menurut Azalina, dia terpaksa mengamanahkan laporan tersebut kepada wakilnya untuk diserahkan kepada Parlimen adalah kerana pada tarikh dan masa yang dijanjikan itu, beliau tidak dapat hadir ke Parlimen disebabkan berada diluar negara atas urusan rasmi kerajaan.

Dalam kenyataannya sepertimana yang disiarkan dalam beberapa blog tempatan termasuk www.getusanminda.blogspot.com itu, Azalina juga turut melahirkan rasa terkejut apabila dimaklumkan bahawa laporan yang sepatutnya dibentangkan itu masih gagal mendapat tempat di sidang Parlimen.

Pada sesetenggah pihak, dengan jawapan dari Menteri Pelancongan itu bermakna isu berkaitan dengan ketidak hadiran dan kegagalan beliau melunaskan janjinya untuk membentangkan Laporan keputusan siasatan Audit Dalaman (PriceWaterhouse) itu sudahpun selesai.

Tetapi, perkara ini tidak kepada Ahli Parlimen pembangkang itu. Apabila semalam (18 November), sekali lagi beliau tampil membuat kenyataan akhbar mengenai isu yang sama dan turut menegaskan akan membuat laporan polis berkaitan isu tersebut.

Selain memuatkan hasratnya itu ke dalam blognya, kenyataan akbar Lim Kit Siang itu juga turut dilaporkan oleh akhbar akhbar The Sun bertarikh 19 November, iaitu pada hari ini.

Jika diperhalusi, tiada apa istimewanya isu yang cuba dipertikaikan dalam laporan tersebut, selain hanya sekadar mengulangi dakwaanya sebelum ini. Beliau juga turut mempersoalkan kos yang pernah dibelanjakan oleh Pempena dan juga memberikan gambaran seolah-olah Azalina tidak ambil bertanggungjawab untuk menanganinya.

Yang menjadi persoalannya disini, dinamakah relevennya dakwaan Lim Kit Siang itu dan apa asas kukuh hingga memaksa beliau bertindak membuat laporan polis tersebut?

Andai dia (Lim Kit Siang), sebagai sindiran kepada Azalina kerana merasakan Menteri Pelancongan itu tidak ambil peduli dengan apa yang berlaku dalam Pempena, dan merasakan hanya dia seorang sahaja `hero penyelamat’ dalam kes ini, ternyata tanggapan Lim Kit Siang itu jauh tersasar .

Kalau betul Azalina tidak ambil serius untuk menangangi masaalah dalam Pempena , mustahil akan bertindak mengarahkan dan memberikan ruang seluas-luasnya kepada PriceWaterhouse untuk menyiasat kes ini.

Tetapi sebenar adalah sebaliknya, kerana Azalina adalah insan yang dilihat bertanggungjawab dalam membongkar isu ini disamping turut mengarahkan agar siasatan terperinchi dilakukan oleh audit dalaman terhadap syarikat tersebut.

Malah, beliau juga turut berjanji akan menyerahkannya kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) seandainya terbukti ada penyelewengan.

Melihatkan situasi ini, sudah cukup membuktikan bahawa Menteri Pelancongan itu sememangnya cukup serius dalam menangani isu skandal Pempena tersebut dan sekaligus menjadi penyangkal kepada dakwaan Lim Kit Siang selama ini.

Dari dakwaan yang kebanyakannya jauh dari kebenaran itu dan dicampurkan pula dengan tuduhan-tuduhan tidak berasas, jelas sekali memperlihatkan tujuan sebenar Lim Kit Siang memperbesarkan isu ini.

Laporan polis yang dibuat oleh Lim Kit Siang juga dilihat sebagai salah satu untuk memberikan gambaran buruk dengan niat yang terselindung kepada kepada Azalina khususnya kerajaan Barisan Nasional.

Malah, tindakannya (buat laporan polis dan sidang akhbar) tidak lebih hanyalah untuk mencari publisiti murahan. Bukan itu sahaja, malah beliau juga berharapan agar dilihat sebagai seorang wira yang sentiasa menjadi pembela kepada kepentingan rakyat.

Sedangkan pada hakikatnya, umum mengetahui bahawa bekas ketua pembangkang ini seorang pelakon yang bijak menangguk di air yang keruh. Petualang negara yang bertepengkang watak pahlawan terkemuka semata-mata agenda politik peribadinya sahaja.

No comments: