Monday, November 12, 2007

SAYA PANTANG DICABAR - PAK LAH

Presiden Umno Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam pergulungannya memuji perwakilan yang memperlihatkan kematangan didalam mengemukakan usul perbahasan. Beliau juga turut berpendapat bahawa perwakilan telah bersetuju dengan pembangunan koridor seperti mana yang dibentangkan dalam ucapan dasar beliau sebelum ini.

Bagaimana pun, beliau turut menyeru agar orang-orang Melayu mengambil kesempatan diatas ketiga-tiga koridor samada dari peluang perniagaan, perkerjaan dan sebagainya. Abdullah juga turut berjanji akan membantu dengan seikhlas mungkin dalam perkara yang berkaitan.

Abdullah juga turut bersetuju dengan perwakilan dari Pulau Pinang, Datuk Pirdaus Ismail yang mahukan para pemimpin atasan yang berlainan bangsa agar mengingatkan sejarah perjanjian kemerdekaan yang dibuat semasa negara mencapai kemerdekaan.

Katanya, ini penting demi untuk memastikan kestabilan ekonomi, keharmonian dan kemakmuran negara terus mampu dipertahankan. Selain itu Abdullah juga turut menyentuh berkaitan KDNK negara. Pendapatan perkapita di Malaysia amatlah tinggi dan baik berbanding daripada India dan China.

Tambahnya lagi, program yang telah diatur dari segi pendidikan bakal melahirkan pelajar-pelajar yang berpendidikan tahap menengah. Peluang-peluang didalam bidang vokasional turut diperhebatkan. Ia bertujuan bagi menampung permintaan tenaga kerja yang mahir bagi menggantikan buruh asing yang disifatkannya tidak mahir dan produktif.

Beliau juga berjanji akan mengstrukturkan semula sistem subsidi agar ia lebih adil dan hanya diberi kepada mereka yang memerlukan sahaja. Dengan cara ini sahaja, peruntukan pembangunan negara dapat dipertingkatkan lagi.

Dalam ucapan yang sama juga, Abdullah turut menyelar pihak-pihak tertentu yang menganjurkan perhimpunan haram sepertimana perhimpunan yang akan dianjurkan oleh Bersih bagi menuntut keadilan didalam pilihanraya.

Bagaiman pun, menurut Abdullah, apa yang dituntut oleh Bersih itu adalah sesuatu yang tak boleh diterima akal. Ini kerana dua dari tuntutan yang dibuat itu sudah pun diterima oleh Suruhanjaya Pilihanraya.

“Saya dimaklumkan oleh pihak polis bahawa perhimpunan BERSIH tidak akan diberi permit. Bermakna perhimpunan ini adalah perhimpunan haram. Mereka seolah-olah cuba mencabar pihak kerajaan dan polis, tetapi sebenarnya mereka mencabar undang-undang negara”.

“Saya tak kisah orang mencabar saya, tapi saya tak boleh menerima orang mencabar undang-undang negara, tetapi saya pantang dicabar. Amalan demokrasi jalanan tidak dapat diterima dinegara ini dan saya rasa rakyat tidak boleh diperdaya oleh pembangkang”, ujar Abdullah dengan nada keras sambil mengakhiri ucapan.

No comments: