Wednesday, November 21, 2007

Bukti, Anwar dan Bersih Kalah Teruk

Anwar Ibrahim dan BERSIH yang sebelum ini melaungkan kononnya mereka menang dalam pertarungan psikologi berkaitan perhimpunan haram bagi menyerahkan memorandum kepada Yang DiPertuan Agung 10 November lalu pada dasarnya sebenarnya telah mengalami kekalahan yang teruk.

Dakwaaan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang kononnya mereka menang 1-0 dalam pertarungan tersebut, sebenarnya tidak lebih sebagai ayat pemanis bagi mengaburi mata rakyat dan juga untuk menutup kekalahan teruk mereka dalam agenda jelik yang berselindung disebalik tindakan BERSIH itu.

Kekalahan pertama yang dialami oleh barisan pembangkan itu ialah, apabila mereka gagal mencapai matlamat untuk mengumpul sekurang-kurangnya 100,000 orang dalam perhimpunan tersebut. Sebaliknya, perhimpunan Bersih itu hanya berjaya mengumpul sekitar 40 hingga 50 ribu orang keseluruhan yang hadir pada hari tersebut.

Ini terbukti, apabila tiada satupun media maupun laman web dinegara ini termasuk yang dimiliki oleh parti-parti pembangkang, melaporkan angka itu berjaya tercapai. Sebaliknya, rata-rata mereka menganggarkan perhimpunan tersebut hanya dihadiri tidak lebih daripada separuh dari jumlah yang disasarkan itu.

Bukan itu sahaja malah, hasrat mereka untuk menjadikan perhimpunan tersebut sebagai perangkap bagi memburukan imej kerajaan pemerintah juga tidak kesampaian. Mereka yang menginginkan perhimpunan tercebut dicemari dengan rusuhan, tindak balas ganas dan kejam dari pihak berkuasa juga tidak berjalan seperti mana yang dirancangkan.

Walaupun terdapat beberapa cubaan untuk membangkitkan kemarahan pihak polis dengan kata-kata kesat serta tindakan degil dan nekad para penyokong yang fanatik, namun dengan kecekapan dan kebijaksaaan pihak polis yang bertugas, semuanya dapat dikawal dengan baik.

Pasukan nekad yang dikatakan bersedia untuk dijadikan korban andai berlakunya rusuhan pada hari itu, juga menjadi bukti kukuh bahawa dalam program anjuran Bersih tersebut turut terselit agenda kotor sepertimana rancangan untuk mencetuskan rusuhan.

Cubaan mereka untuk mengheret Yang diPertuan Agung dalam kancah politik juga gagal menemui titik penyudahnya. Tindakan Anwar, Hadi Awang, Lim Kit Siang dan beberapa pemimpin utama pembangkang itu untuk mendapatkan perhatian dari Agung dengan menyerahkan memorandum tersebut dilihat telah gagal sama sekali.

Selain gagal untuk menyerahkan memorandum tersebut ke tangan Yang Di Pertuan Agong sendiri, usul mereka yang diserahkan pada 10 November lalu, hingga artikel ini ditulis, masih gagal mendapat tindak balas dan perhatian DYMM Yang diPertuan Agong.

Sebaliknya DYMM telah menyelar tindakan mereka itu dengan menganggap perhimpunan yang dianjurkan BERSIH itu adalah perhimpunan haram. Baginda juga turut melahirkan kekesalan kerana pihak terbabit turut menggunakan nama baginda bagi menarik perhatian ramai untuk hadir dalam perhimpunan tersebut.

Hasrat pengajur yang mahukan semua mereka yang menyertai perhimpunan pada hari tersebut mengenakan pakaian berwarna kuning, juga tidak menjadi realiti.

Hasrat mereka untuk melihat gelombang kuning memenuhi sepanjang perjalanan dari Dataran Merdeka hingga ke Istana Negara juga gagal dipenuhi. Anwar terus kempunan, apabila tidak sampai separuh dari mereka menyertai perhimpunan pada hari itu yang memakai baju kuning sepertimana yang diminta.

1 comment:

Anonymous said...

Bodohnya artikel ni. Polis dah buat road block di serata tempat, lepas tu hang kata Anwar tak berjaya...

Lihat apadah jadi dengan PRU 12.

Sedarlah diri, bukalah minda..