Wednesday, August 22, 2007

TIDAK WAJAR TUN PERTIKAIKAN PAK LAH

Akhir-akhir ini Bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohammed, dilihat begitu lantang mempertikaikan kepimpinan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai peneraju negara. Di mata Tun, apa yang dilaksanakan oleh Perdana Menteri ke lima itu lebih banyak jelik berbanding elok.

Terbaru sekali, dalam syarahannya pada program anjuran Majlis Prihatin Malaysia (Prima) di Yayasan kempimpinan Perdana, Putra Jaya baru-baru ini, beliau tidak terkecuali mengulangi beberapa isu yang sama termasuk berkaitan rasuah, ekonomi, soal jambatan bengkok, WPI dan sebagainya lagi.

Boleh dikatakan, hampir semua isu yang meniti dibibir Tun dalam ucapan tersebut lebih kepada untuk memercitkan gambaran kegagalan bekas sahabat baiknya itu dalam mentadbir negara dan sekaligus cuba mempertikaikan kredibiliti Pak Lah sebagai Perdana Menteri.

Malah, beliau juga turut menyeru agar orang Melayu supaya tidak lagi memberi sokongan kepada pemimpin negara hari ini (Pak Lah) yang disifatkan telah banyak melakukan kerosakan, kelemahan dan yang membiarkan amalan rasuah terus berleluasa kebelakangan ini.

Begitupun beliau mahu UMNO kekal sebagai kerajaan yang memerintah negara, sambil meletakan keputusan kepada rakyat untuk memilih kepimpinan yang boleh menggantikan pemimpin yang ada hari ini.

Namun yang menjadi persoalannya, apakah yang kewajarannya beliau terus membangkitkan atau mempertikaikan kepimpinan Pak Lah dalam waktu-waktu negara sedang melakukan persiapan bagi menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) yang dijangka akan diadakan dalam masa yang terdekat ini?

Kalau betul beliau sayangkan UMNO dan mahukan parti orang Melayu terus kekal sebagai pemerintah, mana mungkin beliau sanggup mengeluarkan isu-isu yang berkaitan. Kerana, isu-isu yang dibangkitkan oleh Tun itu secara tidak langsung mampu menyusutkan sokongan terhadap UMNO dan sekaligus membuka ruang kepada pembangkang khususnya Pas dan Keadilan memenangi PRU yang akan datang.

Lainlah kalau dia membangkitkan isu tersebut selepas pilihan raya nanti, mungkin alasannya untuk membetulkan UMNO dan pemimpin boleh diterima pakai. Kerana untuk memilih pucuk pimpinan yang baru dalam UMNO ia perlulah dilakukan dalam peringkat pemilihan dalam Persidangan agong UMNO yang dijangkakan akan diadakan selepas pilihan raya umum nanti.

Yang menjadi persoalannya, apakah semasa pemerintahan TUN dahulu bebas dari amalan rasuah? Budaya menyokong parti UMNO dan BN membabi buta sepertimana yang disifatkan TUN jika diletakkan tunggul kayupun sebagai calon UMNO, mereka akan pangkah UMNO tidak wujud semasa pemerintahan beliau?

Andai tiada, mana mungkin istilah yang bermain dibibir ahli Pas ketika itu yang menyifatkan kalau lembu pun andai dipakaikan baju BN, pasti orang UMNO akan pangkah BN.
Begitu juga dengan isu rasuah… Adakah semasa kerajaan dibawah pimpinan Mahathir dahulu bebas daripada rasuah?

Terimalah hakikat bahawa negara dibawah pemerintahan Mahathir juga tidak terkecuali dari soal rasuah. Rasanya tidak perlulah diperincikan satu persatu…Cukup kalau dikatakan terlalu banyak rasuah berlaku ketika zaman Tun dan hinggakan popularnya istilah `korupsi’ dan sebagainya.

Budaya hulur wang dan kain pada pilihan raya-pilihan raya kecil ketika itu. Kalau tidak masakan rakyat Kelantan ketika itu mampu membuat satu istilah iaitu bilo orge UMNO bagi pitih kito ambik, tapi bilo pakoh, kito pakoh bulae dan banyak lagi…

Semua itu berlaku ketika pemerintahan Tun dan mengapa beliau membisu dan tidak bertindak! Andainya hendak dibandingkan isu rasuah yang cuba dibangkitkan TUN yang bernilai suapan sebanyak RM200 (itupun tiada bukti yang kukuh) untuk memastikan dia kalah di Kubang Pasu sebagai amalan yang cukup membara..Ternyata beliau silap.

Amalan rasuah pada pemerintahan UMNO sekarang yang kebetulannya kini dibawah pentadbiran Pak Lah itu sebenarnya merupakan budaya turun temurun yang juga diamalkan kuncu-kuncu TUN sejak pemerintahan beliau dahulu lagi?

Tun juga dilihat orang yang bertanggung jawab mencipta kedudukan kekal sebagai Presiden Parti dengan memperkenalkan 10 kerusi percuma kepada presiden. Dengan cara ini sahaja, Tun mampu untuk kekal lama dan tiada siapa yang akan berani melawannya.

Harapannya, semoga kedudukannya sebagai presiden parti UMNO dan Perdana Menteri tidak dapat ditentang oleh orang lain. Dan, ciptaannya itulah yang memerangkapnya kembali…

Tuduhan beliau terhadap Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin sebagai ditaktor juga tidak ubah seperti menceritakan perihal dirinya sendiri. Malah, dia dikatakan bertindak lebih teruk dari itu…Ini semuanya terbukti.

Semasa erra Tun juga, dia didapati sering membunuh orang atau pemimpin yang tidak sependapat dengannya termasuklah tiga orang Timbalan Perdana Menteri iaitu Datuk Musa Hitam, Tun Ghafar Baba dan Datuk Seri Anwar Ibrahim (kecuali Anwar sahaja yang dikatakan mempunyai sebab yang kukuh dan munasabah).

Kalau tidak masakan dia telah dilemparkan dengan pelbagai tuduhan yang begitu jelik dan menjijikan sekaligus menggambarkan beliau sebagai seorang pemimpin ` ditaktor, maha zalim, maha firaun dan sebagainya lagi.

Melihatkan apa yang berlaku, tidak keterlaluan andai dikatakan bahawa tindakan Tun itu sebenarnya bukanlah berasaskan perjuangan untuk kepentingan UMNO. Sebaliknya, ia lebih bersifat keperibadian dan mempunyai agenda yang tersirat.

KPMU.net juga berkesempatan menemubual beberapa orang wakil rakyat dan tokoh-tokoh tertentu mengenai pandangan peribadi mereka terhadap kenyataan Tun tersebut. Berikut adalah kenyataan komen-komen mereka:-

YB. HAJI ALI BIN MOHAMAD (Adun Tanjung Puteri)

Mengenai orang UMNO tunggul kayu Beliau berpendapat UMNO sebenarnya terdiri dari pada 2 bahagian iaitu orang UMNO dan ahli UMNO.

Orang UMNO. Mereka yang tergolong dalam golongan ini biasanya sanggup buat apa sahaja semata-mata asalkan untuk memperjuangan parti UMNo dan mengukukan parti yang didokongnya itu.

Ahli UMNO – ahli UMNO biasanya terdiri daripada mereka yang menggunakan parti UMNO untuk kepentingan peribadi- Jika kepentingan mereka tergugat mereka akan mengutuk UMNO.

Mengenai Kritikan Tun Terhadap Pak Lah

Dia berpendapat bahawa Tun sepatutnya menghormati kepimpinan Pak Lah dan tidak bertindak mengkritik sedemikian rupa. Ketika dia menjadi PM pun ramai juga yang benci dan tidak bersetuju dengan apa yang ada tapi mereka masih menhormati Tun.
Rasuah

Masa zaman Tun juga ada rasuah termasuk Tan Sri Isa Samad, skandal proton dan jambatan bengkok.

Tetapi Pak Lah sekarang sedang dalam usaha memerangi rasuah dari pelbagai sudut, dimana Pak Lah telah mengambil tindakan terhadap Tan Sri Isa samad dan beberapa nama lagi dimana kesemua nya terdiri dari orang-orang TUN dan bila Pak Lah mengambil tindakan terhadap mereka terutamanya Tan Sri Isa Samad, ini mungkin menimbulkan rasa tidak puas hati terhadap TUN.

Contohnya, semasa pemerintahan Tun, beliau terpaksa mengambil masa selama 12 tahun untuk mengawal UMNO kembali setelah mengambil alih pucuk pemimpinan dari Tun Hussien Onn. Keadaan kembali pulih setelah orang-orang lama UMNO keluar UMNO untuk menubuhkan semangat 46.
Ini berbeza dengan Pak Lah yang baru 4 tahun memegang tampuk pemerintahan. Sudah pasti masih banyak perkara yang perlu ditangani dan semuanya itu terpaksa mengambil masa…

DATUK SHAHRIL SAMAD (Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara –PAC)

Ketua UMNO Johor Baharu, Datuk Shahril Samad menyatakan Tun Mahathir berhak menbuat kenyataan apa sahaja yang dia suka. Namun begitu, beliau berpendapat kenyataan Tun yang menghentam Perdana Menteri secara terbuka dan keras terutama ketika berucap di program anjuran Majlis Prihatin Malaysia (Prima) bertempat di Yayasan Kempimpinan Perdana, Putra Jaya baru-baru ini tu sebagai sesuatu yang tidak patut dan tidak harus dilakukan oleh mereka yang pernah bergelar sebagai Perdana Menteri.

Datuk Shahril juga menyifatkan tindakan Tun yang membuat kenyataan secara terbuka sedemikian bukanlah sesuatu yang memeranjatkan. Ini kerana ia sememanya sesuatu yang sudah dijangkakan.

Ketika diminta membandingkan antara pemerintahan dengan Abdullah, Shahril berpendapat terdapat perbezaan yang ketara diantara dua pemimpin itu. Padanya, kepimpinan Pak Lah adalah jauh lebih baik berbanding Mahathir.

Katanya, dasar perjuangan Paklah dilihat lebih terjamin kerana ia lebih berpihak kepada memperjuangkan nasib rakyat. Dasar Ekonomi Baru (DEB) dengan tidak mengenepikan pembangunan antara Bandar dengan desa adalah menjadi teras perjuangan Pak Lah dan inilah yang diabaikan oleh Tun selama ini.

Selain itu, Pak Lah juga tidak mengabaikan pendidikan dengan memberikan penekanan yang khusus dalam soal pelajaran. Bukan itu sahaja malah, beliau juga turut serius dalam menjana peningkatan ekonomi negara disamping membela Melayu dan rakyat keseluruhan.

“Dalam isu rasuah pula, Pak lah juga dilihat memberikan tumpuan yang khusus dalam menangani isu rasuah dan buktinya, walaupun ini memerlukan tindakan dari semua pihak, namun sebagai pengerusi Jawatankuasa kira-kira Wang negara, Pak Lah telah memberikan ruang kuhus untuk kami bertindak.

“Dan inilah yang tiada semasa pemerintahan Mahathir dahulu…Cuma, ia menjadi satu sedikit kesukaran buat Pak Lah dan barisan kepimpinan yang ada untuk menanganinya dalam masa yang terdekat ini kerana budaya rasuah dalam negara kita sudah lama berakar umbi iaitu sejak pemerintahan Mahathir dahulu lagi.

“Ini berbeza ketika Mahathir, selama 22 tahun mentadbitr negara… Mahathir tidak begitu ambil berat dalam soal ini. Tapi sejak Pak Lah meneraju negara, dia dilihat serius menangani masalah ini. Cuma perlukan sedikit masa lagi kerana dalam tempuh 4 tahun menjadi PM, apalah yang dapat dilakukannya..

Yang pentingnya disini, ada tindakan dan saya tidak fikir zaman Mahathir dahulu dia tidak serius dalam menanganinya,”ujar Shahril lagi.

YB RAMIS A/L SUBRAMANIAM (Adun Kahang –MIC)

Ketika diminta mengulas berkaitan isu yang ditimbulkan oleh Tun Mahathir Mohamad dalam ucapannya baru-baru ini, Adun Kahang, Ramis Subramaniam, menyifatkan bahawa Bekas Timbalan Perdana Menteri itu tidak seharusnya membuat kenyataan yang disifatkan agak keras dan keterlaluan.

Katanya, semasa Tun Mahathir memangan tampuk pemerintahan dan memiliki kuasa penuh dia berhak bercakap apa sahaja. Tetapi, Tun tidak berhak memberikan sebarang kenyataan sedekian secara terbuka.

“ Kini Pak Lah menjadi Perdana Menteri..Tun sepatutnya memberikan peluang kepada Pak Lah untuk membentuk pemerintahannya sendiri dan membuktikan siapa sebenarnya beliau.

“Bagaimanapun, Mahathir boleh bertindak sebagai penasihat kepada Pak Lah dan bukannya mengkritik secara terbuka di mana-mana akhbar atau media. Dan, itu terpulanglah kepada Pak Lah untuk menerimanya atau tidak,”ujarnya.

Ramis juga mendakwa bahawa mejoriti rakyat berbangsa India di negara ini merasakan lebih selesa berada dibawah pemerintahan Pak Lah, jika dibandingkan ketika pemerintahan Tun dahulu dan mendakwa, kini mereka bebas mengeluarkan pendapat serta menyuarakan setiap keluhan masyarakat India.

Keadaan ini tidak terjadi ketika pemerintahan Tun Mahathir dahulu…

“Di era pemerintahan Pak Lah kini, pembangkan juga dilihat sudah layanan yang hampir sama dengan BN. Ini boleh dilihat, bila mereka juga turut mendapat liputan-liputan dari pihak media dan situasi ini juga tidak berlaku ketika Tun menjadi Perdana Menteri dahulu.

Buktinya, lebih kurang 99% orang india di negara ini akan menyokong kepimpinan sekarang, kerana mereka sudah mula yakin dengan ketelusan Pak lah,”tambah Ramis lagi.

No comments: