Sunday, October 7, 2007

PKR PENAJA RUSUHAN

Apa nak jadi dengan para pemimpin dalam Parti Keadilan Rakyat (Keadilan) yang langsung tidak sensitif hingga mereka sanggup memperjudikan keselesaan dan keamanan yang dikecapai oleh rakyat selama ini asalkan impian dan cita-cita besar mereka untuk memerintah dinegara ini tercapai.

Adakah mereka lupa atau buat-buat tidak nampak dengan peristiwa rusuhan kaum yang berlaku kepada beberapa buah negara di asia dan yang terbaru sekali apa yang berlaku di negara Myamar. Sebahagian besar rusuhan tersebut berlaku kerana ada pihak yang cuba membakar api kemarahan rakyat terhadap pihak tertentu termasuk kerajaan.

Adakah kita juga mahu negara kita tercetusnya tragedi sedemikian rupa dan itukah yang sebenarn ya Parti Keadilan Rakyat pimpinan Anwar Ibrahim mahukan…Kalau tidak, mana mungkin mereka sanggup menganjurkan beberapa siri perhimpunan haram sepertinya.

Seperti yang semua maklum, terbaru sekali mereka sanggup mencemarkan kesucian Masjid Negara semata-mata untuk menanamkan kebencian rakyat terhadap kerajaan dan negara. Lebih menyedihkan lagi, mereka sanggup menggunakan rumah suci Allah sebagai medan untuk mengutuk pemimpin kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (Pak Lah).

Sambil menghentam kerajaan dan sistem kehakiman yang didakwa semakin merudum, Salahuddin Ayub, Ketua Pemuda PAS dan Ketua Angkatan Muda Keadillan, Shamsul Iskandar Mat Akin dalam ucapan masing-masing tidak terkecuali untuk turut melaungkan reformasi serta menyifatkan kerajaan yang ada adalah kerajaan penindas.

Perhimpunan'Selamatkan Sistem Kehakiman Negara' yang diadakan diperkarangan Masjid Negara sebaik sahaja selesai menunaikan solat Jumaat semalam itu sebenarnya bertujuan untuk menarik lebih ramai pendengar…

Tetapi sayang seribu kali sayang, sesi taklimat yang diadakan ditengah panas terik matahari itu tidak berjaya menambat hati para jemaah. Masing-masing hanya berlegar-legar dikawasan masjid tanpa memperdulikan apa yang dilaungkan oleh pemimpin-pemimpin pembangkang itu.

Tidak sampai 150 orang sahaja yang turut serta di dalam perhimpunan itu. Itupun sebahagian besarnya terdiri dari mereka yang datang bersama rombongan penganjur. Selain itu, berapa orang yang daripadanya terdiri dari kalangan wartawan dan jurugambar.

Situasi ini juga jelas mengambarkan bahawa barisan alternatif terutamanya Parti Keadilan Rakyat sudah mula hilang pengaruh mereka. Kalau dahulu, sebelum Anwar dibebaskan ia masih mendapat sambutan yang menggalakan, tetapi kini setelah Anwar dibebaskan ia didapati amat dingin sekali.

Atau mungkin ini juga menjadi satu tanda atau isyarat bahawa rakyat kini sudah mengetahui siapa Anwar Ibrahim sebenarnya dan mereka juga sudah hilang keyakinan dengan pemimpin yang pernah disifatkan oleh bekas orang kuatnya sendiri, Ezam Mohd Nor, sebagai dictator…

No comments: