Wednesday, September 12, 2007

BAJET 2008 SEDARKAN BANYAK PIHAK TENTANG VISI PAKLAH

Penulis sendiripun tidak tahu di manakah harus ditulis untuk memulakan rasa syukur yang tidak terhingga terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, yang nyata begitu prihatin sekali terhadap kebajikan dan kesukaran rakyat negara ini. Kerana, bimbang kan dituduh pembodek, pengampu dan sebagainya lagi…

Tetapi, bila memikirkan tanggungjawab untuk menyampaikan tanda terima kasih rakyat kepada pemimpin kesayangan mereka, penulis terpaksa kuatkan semangat untuk menyatakan kebenaran yang kini bersarang dibenak jiwa rakyat.

Sebenarnya, pengumuman Perdana Menteri dalam burget 2008 baru-baru ini telah berjaya mencuri hati kecil semua pihak. Keputusan kerajaan untuk memberikan buku teks secara percuma dan menghapuskan semua yuran kepada pelajar mendapat pujian dari semua pihak termasuk dari parti pembangkang.

Jika sebelum ini isu kenaikan gaji kakitangan awam masih belum cukup meredakan umpat keji pembangkang, tetapi pengumuman yang dibuat dalam pembentangan belanjawan 2008 itu sedikit sebanyak telah berjaya menutup mulut-mulut pengkritik yang selama ini dilihat begitu ghairah cuba memberikan gambaran yang buruk kepada kebaikan dan apa juga yang dilakukan oleh kerajaan pimpinan Perdana Menteri ke Lima itu.

Walaupun sekali imbas pengumuman tersebut dilihat agak kecil, namun keputusan tersebut memberikan kesan yang mendalam kepada rakyat terutamanya kepada ibubapa yang selama ini amat tertekan dengan beban yuran dan kos untuk membeli buku teks yang memperuntukan belanjanya yang bukan sedikit, lebih-lebih lagi kepada keluarga yang berpendapatan rendah dan memunyai ramai anak yang bersekolah.

Dalam dunia yang serba meningkat dan mahal ini, PM awalnya telah mengumumkan kenaikan gaji kakitangan awam antara 25 % hingga 45 %. Kemudian, minggu lalu beliau cuba meringankan lagi beban keluarga berpendapatan kecil dengan memberikan imbuhan berupaya buku teks dan yuran persekolahan secara percuma.

Pegumuman yang tidak dijangka oleh semua pihak dan yang pertama kali dibuat dalam sejarah negara itu secara tidak langsung menyebabkan pemimpin-pemimpin dari parti pembangkang tergamam seketika. Mereka juga dilihat bagai hilang idea untuk menghentam Pak Lah buat seketika tidak seperti lazimnya.

Pendek kata, mereka-mereka yang belum ini sering mengutuk apa yang dilakukan dalam pentadbiran Pak Lah, kini kembali memuji dan menyifatkan apa yang lakukan oleh Paklah kali ini yang baik dan mesra rakyat.

Rata-rata mereka yang ditemui menyifatkan keputusan PM itu juga turut menyerlahkan misi dan visi Perdana Menteri yang sebelum ini dibayangi oleh proganda yang cuba dimainkan oleh pembangkang dan individu-individu tertentu yang cuba menyalakan api kebencian kepada Pak Lah.

Jika diberikan peluang sepertimana yang diberikan kepada Bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamed, Pak Lah juga mampu mentabir Malaysia. Malah lebih baik dan lebih berjaya daripada apa yang pernah dicapai oleh Perdana Menteri sebelum ini.

No comments: